کد مطلب:278580 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

گفتار ما
از مجموع این روایات معلوم می شود كه حضرت حجت علیه السلام، خانواده و اقامتگاه دارد، هر چند كه جزئیات آن را نمی دانیم.

علامه مجلسی قدس سره در بحث مربوط به كسانی كه محضر آن حضرت را درك كرده اند، قضیه ی جزیره خضراء را به طور مفصل نقل می كند و شیخ حر عاملی در كتاب اثبات الهداه بعد از ذكر آخرین روایت همین فصل، از یكی از راویان نقل می كند كه گفت: «از امام هادی نیز نظیر همین مطالب نقل شده است»، و آن گاه داستانی مفصل نقل می كند كه خلاصه اش این است كه حضرت مهدی علیه السلام و فرزندانش در جزایر بزرگ و پهناوری زندگی می كنند، و شیعیان آن جزیره، از تمام مردم دنیا تعدادشان بیشتر است و هر یك از فرزندانش در آن جزیره ها حكومتی دارد. [1] با این همه خدا بهتر از هركس به حقیقت امر آگاه است.



[ صفحه 123]



اگر در این زمینه هیچ نقل و روایتی وجود نداشت، فقط همین مطلب كه ما می دانیم كه آن حضرت با وجود سن زیاد، از نظر جسمی، جوانی قوی البنیه است - كما اینكه روایت ریان بن صلت چنین می گوید- [2] و نیز می دانیم كه آن حضرت به سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عمل می نماید، در قبول این مطلب كه آن جناب، همسر و فرزندانی دارد كافی بود، و در نتیجه كسی كه همسر، و خانواده داشته باشد ناگزیر باید محلی برای زندگی و آسایش داشته باشد و آن طور كه بعضی به اشتباه گمان كردند، لزومی ندارد كه شخصی كه غایب است حتما در بیابانها و كوهها، تك و تنها زندگی كند.

بنابراین با توجه به عمر طولانی و مبارك ایشان، ممكن است آن حضرت، همسر و فرزندان متعددی داشته باشند كه بعضی مرده و برخی زنده اند و مرگ و زندگی آنها طبق روال عادی مرگ و زندگی آنهاست نه مطابق با زندگی و عمر آن حضرت، بنابراین آن حضرت، فرزندان و نوادگان زیادی خواهد داشت كه شمارش آنها به سادگی ممكن نیست.



[ صفحه 124]




[1] اثبات الهداه، ج 3، ص 579، روايت 749.

[2] اثبات الهداه، ج 3، ص 478، روايت 173: ريان بن الصلت مي گويد: به امام رضا عليه السلام عرض كردم: «آيا شما صاحب الامر هستيد؟» فرمود: «من صاحب الامر هستم، اما نه آن صاحب الامري كه زمين را بعد از پر شدن از ظلم و ستم، از عدل و داد سرشار مي سازد، و با اين ضعف بدني كه در من مي بيني چگونه مي توانم آن صاحب الامر باشم؟ قائم، آن كسي است كه وقتي خروج كند، در سن پيران، داراي سيمايي جوان و اندكي قدرتمند است به طوري كه اگر دست دراز كند، بزرگترين درخت روي زمين را از جا مي كند و اگر در بين كوهها فريادي بكشد، صخره هاي كوهها در هم شكسته و از هم مي پاشد.».